sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

HYVÄNOLON HUHTIKUU 3/4 JA SOSIAALISUUS

Kolmas viikko Hyvänolon huhtikuuta.  Viikon aikana tein itselleni mielen- ja kehonhuoltoa haasteen mukaisesti 2 krt/ vko:ssa seuraavasti:

- Kehonhuoltoa en tehnyt lainkaan. Suunnitelmissa oli joogaan meno, mutta se jäi aikatauluongelmien vuoksi pois suunnitelmista loppumetreillä.

- Mielenhuoltoa oli ystävien ja muiden läheisten tapaamiset kuluneella viikolla ja lukuisat keskustelut heidän kanssaan. Viikko on ollut osaltani hyvin sosiaalinen. Olen myös ollut lomalla ja tyhjännyt ajatukseni kokonaan töistä pois ja nauttinut vapaa-ajasta.


Kuva: Pixabay

Viikoittaiseen "päiväkirjaan" kirjasin 1- 2 asiaa päivittäin ylös, joista olen onnellinen tai sain onnistumiskokemuksen arjessa, koulussa, töissä tai jokin muu positiivinen oivallus. "Päiväkirja" luettavissa tässä alla.

Viikko 3 (17-23.4)
Ma

"Laiskuus ja saamattomuus oli saanut musta ylivallan, mutta jostain kumman syystä oma päättäväisyys ajoi mut spinning-tunnille Elixiaan. Mahtava voittaja fiilis oli sen jälkeen".
Ti

"Rauhallisuus ja kiireettömyys arjessa läsnä. Nautin tästä olotilasta".
KE

"Kyläilypäivä läheisten ihmisten luona toisella paikkakunnalla. Oli hyvä nähdä ihmisiä, jotka tuntevat minut läpikotaisin":
To
"Päivä puolison järjestämiä yllätyksiä täynnä: hotelliyö, teatteriesitys, hyvää ruokaa ja juomaa, shoppailua jne.-> mukavaa parisuhdeaikaa arjen ympyröistä kaukana".
PE

"2- vuotias veljen lapsi hurmasi minut taas omalla aktiivisuudellaan ja hymyllään. Kävin veljellä kylässä ja sain antaa kaiken huomioni 2-vuotiaalle. Kävin myös ystäväni luona katsomassa reilu ½ vuotiasta vauvelia, joka myös hurmasi minut iloisuudellaan ja suloisuudellaan".
LA

"Erittäin hyvä bändin keikka livemusaa Helsinkiläisessä baarissa, joka olikin yllättäen J. Karjalaisen yllätyssynttärit 60 v. Bändin lisäksi paikalla oli muitakin artisteja kunnioittamassa laulullaan ja soitollaan synttärisankaria".
Su
"Tänään positiivista oli paluumatka 3 yön Helsingin reissun jälkeen junalla kotiin".

 MITES SUN VIIKKO MENI?
 

tiistai 18. huhtikuuta 2017

BR TRANSFORMED WOMAN WEIGHTLOSS PLAN 12 VKOA

Päätin kokeilla omaa itsekuriani ja ostin Fitvertaalta BR TRANSFORMED WOMAN WEIGHTLOSS PLAN- verkkovalmennuksen, joka on 12 viikon naisille suunnattu painonpudotuspaketti. Valmennuksesta voi valita koti- tai salivaihtoehdon, jonka mukaan treeniohjeet tulevat. Itse valitsin salivaihtoehdon, koska koen, että kotona en saa treenattua vaan lähden erikseen mieluummin treenaamana muualle. Katsotaan riittääkö mun itsekuri ja pysyykö yllä motivaatio valmennukseen. Mulla, kun on tapana jättää kaikki jossain vaiheessa kesken tai soveltaa liikaa omia variaatioitani.

Tarkemmin valmennuksesta voit lukea tästä.


Valmennus sisältää seuraavat asiat:

- Ruokavalio-ohjeet
- 12 vkon kausisuunnitelman
- Cardiotreeniohjeita
- Saliohjelmat kuvineen
- 3 eri treenisykliä
- Suljettu facebookryhmä (vertaistuki/ valmentajan tuki)

Ruokavaliota on mahdollisuus toteuttaa erikoisruokavaliot huomioiden, kuten vege, maidoton, gluteeniton, pähkinätön, munaton, soijaton jne.

Tällä viikolla tutustun ruokavalioon ja käyn kaupassa ostamassa hyvissä ajoin sen mukaisia ruoka-aineita kaappiin ensi viikon maanantain (24.4) aloitusta varten . Ajattelin aloittaa valmennuksen vasta viikon päästä maanantaina, koska tämä tuleva viikko on talvilomaa ja aion nauttia ilman syyllisyydentunnetta kaikkea ja kaikesta. Lomaviikolla on sellaisia menoja tiedossa ettei ruokavaliota ja treeniä pysty ihan kunnolla noudattamaan. En halua sen vuoksi aloittaa vielä.  Tämä viikko olkoon siis ns. harjoitus- ja laskeutumis- sekä sopeutumisviikko alkavaan valmennukseen. Aion paneutua ohjeisiin huolella ja tutustua ruokavalioon tarkalla silmällä.

Valmennuksen ohjeet, jotka tulostin jo esille, ovat selkeät ja materiaalia on paljon. Mitään epäselvää ei voi olla. Oma motivaatio ja itsekuri ovat pahimmat esteet tälle valmennukselle. En pyri täydellisyyteen valmennuksen kanssa, mutta 90 % onnistumiseen kylläkin.

Kuva: Pixabay

Pidähän peukkuja tai lähde jopa kanssani samaan valmennukseen mukaan ensi viikon maanantaista 24.4 alkaen.

maanantai 17. huhtikuuta 2017

HYVÄNOLON HUHTIKUU 2/4 JA LUPA OLLA LAISKA

Toisen Hyvänolon huhtikuun viikon aikana tein itselleni mielen- ja kehonhuoltoa haasteen mukaisesti 2 krt/ vko:ssa seuraavasti:

Perjantai 14.4 ulkoilu metsässä

Olen ollut laiska liikkumaan viime aikoina ja perjantaina tehty metsälenkki mielestäni kohdentui enemmänkin mielenhuollon puolelle kuin liikuntaan, vaikka se liikuntaa myös oli. Koin, että sain mielihyvää rauhallisesta ympäristöstä ja kevätauringon paisteesta. Lenkki kesti 45 min. Kävelyreitti kulki hiihtolatujen ja pururadan pohjia pitkin suurimman osan matkaa.


Koko viikko ollut omalla tavallaan mielen- ja kehonhuoltoa, koska olen antanut itselleni luvan levätä. Tämä viikko on ollut laiska viikko ja luvan olen sille myöntänyt minä itse. Olen vain ollut ja loikoillut sekä aina, kun olen ehtinyt. Unelle olen antanut enemmän aikaa.


Viikoittaiseen "päiväkirjaan" kirjasin 1- 2 asiaa päivittäin ylös, joista olen onnellinen tai sain onnistumiskokemuksen arjessa, koulussa, töissä tai jokin muu positiivinen oivallus. "Päiväkirja" luettavissa tässä alla.


Viikko 2 (10-16.4)
Ma

"Rästissä ollut opiskelutehtävä suoritettu loppuun ja toimitettu eteenpäin. Vihdoinkin! ".
Ti

"Taas jälleen täytyy todeta, että mulla on ihanat työkaverit".
KE
"Olen onnellinen keväisestä auringonpaisteesta. Se muistuttaa, että aika pian tulee kesä".
To
"Mulla on ihanan höpsö koira. Rakastan sitä ja sen touhukkuutta. Uusi lelu, jonka ostin kauppareissulla, sai koirani super iloiseksi".
PE

"On ilo ja autuus omata hyviä ystäviä. Olen onnellinen ystävistä, joiden kanssa ei tarvitse miettiä mitä sanoo tai tekee tai tekemättä jättää. Olen siunattu erittäin hyvillä ja aidoilla ystävillä".
LA

"Hyvä fiilis töissä. Mukava jutella asiakkaiden kanssa. Keskustelua herätti tv-ohjelma Arman Pohjan tähden alla aiheinaan Suomen romanit".
Su

"Kesä on jo kovasti mielessä. Matkustelun suunnittelu ja mökkeilyn aloitushaaveet tuovat voimaa ja positiivisuutta elämään".

 

sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

TUTUKSI FITVERSTAS JA SEN VALMENNUSTARJONTA

Tutustuin Fitverstaan tarjontaan Jyväskylässä messuilla tässä huhtikuussa. Fitverstas oli minulle entuudestaan tuntematon yritys, joten yritykseen kiinnostus syttyi heti. Yritys markkinoi itseään kohtalaisesti messuilla, paremminkin olisi voinut asiakkaita houkutella heidän yritykseensä tutustumaan. Oma aktiivisuus vaikutti saiko yrityksestä tarpeeksi tietoa messuilla vai ei. Osallistuin messuilla arvontaan, jossa olisi voinut voittaa jonkun haluamansa valmennuksen itselleen. Minua ei onni lykästänyt arvonnassa, mutta ystäväni voitti arvonnassa valmennuksen. Ystäväni ei ole vielä päättänyt minkä valmennuksen ottaa, vaihtoehtoja on niin paljon.
 
Fitverstas tarjoaa asiakkailleen seuraavia palveluita:

- PT-palveluita ympäri suomen
- Ohjelmapaketteja ja nettivalmennuksia
- Yrityksille esim. TYHY-toimintaa

Fitverstaalla on lukuisa määrä erilaisia valmennuksia edullisin hinnoin. Hinnat ovat todella edullisia ja se houkuttelee kokeilemaan heidän valmennuksiaan. Fitvertaalla on myös asiakkailleen suljettu Facabook-ryhmäsivu sekä erikseen eri valmennuksiin omat suljetut ryhmänsä Facebookissa. Tämä tukee valmennettavien yhteenkuuluvuutta ja tsemppaa.

Lue lisää Fitverstaasta tästä.

 
Onko sinulle Fitverstas entuudestaan tuttu?
 

perjantai 14. huhtikuuta 2017

KIRJASUOSITUS: KAIKKEA STRESSISTÄ

Kirjasuositus: Kaikkea stressistä. 2012. Toim. Toppinen- Tanner & Ahola. Työterveyslaitos.
 
 
 
Kirjastossa käydessäni en tietoisesti hakenut tästä aiheesta lukemista vaan kirjastokäynnin tarkoitus oli hakea kirjallisuutta työn alla olevaan "oppariin", jota opintojani varten teen. Tämä kirja kuitenkin oli esillä palautettujen kirjojen hyllyssä ja osui silmääni. Selasin kirjastossa kirjaa ja totesin sen hyväksi opukseksi aiheeseen stressi. Olen viime aikoina ollut stressaantunut ja koin, että tämä kirja voisi helpottaa ajatuksiani ja vähentää stressiä. Tiedän, kyllä mitä stressi on enkä siis hae uutta tietoa itselleni. Haen kuitenkin faktaa aiheesta kertauksen vuoksi, jospa jokin tosiasia avaisi silmäni laajemmin  ja ymmärtäisin itseäni paremmin.
 


Kirjassa käydään läpi stressin kehittymistä mm. psykologisesta ja geneettisen perimän näkökulmasta. Mielestäni tämä geneettisen perimän näkökulma on mielenkiintoinen. Se saa ajattelemaan omaa lapsuuden perhettä ja omaa varhaislapsuuden kasvuympäristöä. Mikä vaikuttaa mihinkin?!
 
Se, mitkä asiat aiheuttavat stressiä, kirjassa esiteltiin hyvin. Isona osana ihmisten elämään vaikutti stressaavasti työelämä erilaisin vaatimuksin, odotuksin ja epävarmuustekijöin. Mielestäni oli hyvä, että kirjassa tuotiin esille se seikka, että stressi voi sairastuttaa eikä se oli "vain pelkkä tunnetila". Stressillä on yhteyksiä sydän- ja verisuonisairauksiin, 2- tyypin diabetekseen, masennukseen ja sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksiin.
 
Kirja keskittyi työelämään ja siellä koettuun stressin ja miten sitä hoidetaan ja ennaltaehkäistään. Kirjassa oli paljon tieteellistä faktaa, mikä teki kirjasta asiallisen ja luotettavan eikä tämä ollut mikään "elämänhallinnan opus". Täyttä faktaa helppolukuisesti ja tutkittuun tietoon pohjautuen. Mielestäni tämä kuuluisi lukea jokaisen itsestään välittävän työntekijän ja alaisistaan sekä itsestään huolehtivan esimiehen.
 
Jos koet stressiä, tee sille jotain!
 


maanantai 10. huhtikuuta 2017

HYVÄNOLON HUHTIKUU 1/4 JA OMAT VOIMAVARAT KOVILLA

Tämä viikko keskittyi osaltani mielenhuoltoon. Ensimmäisen Hyvänolon huhtikuun viikon aikana tein itselleni mielen- ja kehonhuoltoa haasteen mukaisesti 2 krt/ vko:ssa seuraavasti:

Tiistaina 4.4 Värityspuuhia

 
Stressaava fiilis rauhoittui keskittymällä aikuisten värityskirjan kuvan värittämiseen. Olen nauranut näille aikuisten värityskirjoille, mutta ostin joskus kokeeksi tämän, jos vaikka tulisi hyödynnettyä jotenkin. Kerran olen yrittänyt jotain värittää, mutta keskittyminen ei riittänyt. Tänään riitti ja rauhoitti stressaavaa mielentilaa. Väritys jatkuu joku muu päivä, jotta saan kuvan loppuun.
 

Torstaina 6.4 Stressitesti

Tällä viikolla on ollut stressiä havaittavissa, pitkästä aikaa enkä tykännyt tunteesta. Stressi syö voimavaroja. Tein työterveyslaitoksen Kuinka stressaantunut olet- testin kartoittaakseni tunnistaako testi stressin oireeni. Kyllähän se tunnisti. Testi löytyy täältä (sivulla myös muitakin hyödyllisiä tai hyödyttömiä testejä).

Testi palaute:  "Olet Tarkkailtava Työmehiläinen"

"Merkkejä stressaantuneisuudesta on ilmassa. Muista pitää huolta riittävästä levosta ja harrastuksista, jotka tuovat vastapainoa työlle. Palautuminen on tärkeää. "




Viikoittaiseen "päiväkirjaan" kirjasin 1- 2 asiaa päivittäin ylös, joista olen onnellinen tai sain onnistumiskokemuksen arjessa, koulussa, töissä tai jokin muu positiivinen oivallus. "Päiväkirja" luettavissa tässä alla.


Viikko 1 (3-9.4)
Ma

"Oma kärsivällisyys ja mielenhallinta haastavassa työtilanteessa töissä".
Ti

"Huonosti nukuttu yö takana. Väsymys vei voimia koko päivän, mutta minä jaksoin ja hoidin päivän kunnialla loppuun".
KE
"Mulla on ihana perhe, jonka kanssa tulee vietettyä liian vähän yhteistä aikaa arjessa. Harvoin katsotaan edes yhdessä tv:tä, mutta tänään meitä yhdisti humoristinen Konttori-sarja ohjelmakirjasto Aitiosta. Meidän perheessä on sama huumorintaju kaikilla".
To
"Positiivinen asiakaskohtaaminen ja keskustelu opintoihin liittyen".
PE
"Nautin ihan puhtaasti siitä, että työpäivän jälkeen alkoi 3 päivän vapaat".
LA
"Olin iloinen hyvän ystävän toiveikkuudesta ja tulevaisuuden haaveista. Koin, että saan olla osa hänen elämänprojektiaan ja pidän siitä".
Su
"Nautin siitä, että saan suunnitella mökille uusia asioita. Kävimme Helsingissä Kevätmessuilla mieheni kanssa ja aurinkopaneelien hankkiminen sekä rantasaunaan investointi jäi suunnitelmiin pysyvästi".


MITEN SINUN ENSIMMÄINEN HYVÄNOLON HUHTIKUU-HAASTEVIIKKO MENI?
 

keskiviikko 29. maaliskuuta 2017

KIRJA-, RUOKA-, VIINI JA SHOWLINKPETS- MESSUT JYVÄSKYLÄSSÄ

21-23.3.2017 pidettiin Jyväskylän Paviljongissa Kirja,- Ruoka-, Viini ja ShowlinkPets-messut. Kävin ystäväni kanssa viimeisenä messupäivänä, sunnuntaina, heti aamusta paikan päällä.. Vaikka Jyväskylässä pidettävät messut eivät ole koskaan suuret, jos vertaa Helsingin tai Tampereen seudun messuihin, meni meillä aikaa tapahtumaan 5h 30 min. Aika meni yllättävän nopeasti. Messut oli mukavat ja harmittoman hauskat. Kotiin viemiseksi ostin juustoja ja oliiveja sekä yhden kirjan lahjaksi.

RUOKAPUOLI JA OTOKSIA SIELTÄ

 
Erin makuisia leipäsipsejä maistiaisina ja myynnissä. Suosikkimakuni oli valkosipuli.

 
Roberts Berrie- tuotteet oli laadukkaan oloisia ja maukkaita. Berrie + Beaty Lakka & Tyrni- maku oli ihana ja raikas, mutta myös hennon makea. Tykkäsin tästä mausta.

 
Paikallinen Teekahvila+ myymälä Teeleidi oli tuonut myyntiin mm. Jyväskylä- aiheisia teejuomia.
 
 
Avainkoruja oli myynnissä Arjen Ilot yrityksellä. Kauniita!
 

 
Laadukkaita työkenkiä myi Promena. Ihastuin umpikärkiseen malliin värinä musta- valkoinen tai musta- violetti. En kuitenkaan ollut niin rahoissani, että olisin raaskinut ostaa niitä.
 
VIINIPUOLI JA OTOKSIA SIELTÄ
 
 
IHANA baaripöytäryhmä kuormalavoista.

 
Jyväskyläläisen Figaro Winebistron ruoka- ja juomapiste. Kaunis sisustus.

 
Viinejä suomalaiselta perhetilalta Ranskasta. Laatua!


Sinietikettinen pullo oli luomuviini Zensa Nero Di Troia. Keskitäyteläinen, keskitannininen marjainen ja mausteinen. Sopii kumppaniksi naudalle, possulle, lampaalle ja juustoille. Viini minun makuun.

 KIRJAPUOLI  EDUSTETTUNA YHDELLÄ KUVALLA

 
ELÄINPUOLELLA OLI KISSA- JA KOIRANÄYTTELYITÄ YM.

 
Kuvassa huvittava pallomeri koirille. En ole ennen moista huvitusta nähnyt.