keskiviikko 10. toukokuuta 2017

TAKANA VIIKOT (2/12) BR TRANSFORMED WOMAN WEIGHTLOSS PLAN VALMENNUSTA

No miten on mennyt sitten omasta mielestä...?



- Ruokavalion noudattaminen on sujunut yllättävän hyvin. Tietenkään en ole 100% sitä osannut tai edes halunnut noudattaa, koska tiedän itseni, että täydellinen suoritus ei onnistu. Yleensä, kun yritän täysillä jotain, yrittäminen lopahtaa jossakin vaiheessa eikä mikään enää motivoi tai ruokavalio kanna. Olen ottanut päivittäin kuvia ruokapäiväkirjaan SHYE ateriani, jolloin olen joutunut miettimään ateriarytmiäni tarkemmin ja olemaan tilivelvollinen itselleni syömistäni ruoista.

⇨Nyt pidän tauon ruokapäiväkirjan täytöstä. Se on aika sitovaa puuhaa, mutta koen ,että se näin alkuun on hyvä tsemppari syömisten suhteen. Tiedän, että palaan sen pariin takaisin, jos asiat lipsuu pahasti.

- Treenaaminen ei ole toteutunut. Uusi saliohjelma on ja sitä on joltain osin jopa kokeiltu, mutta aika- ja muut kiireet sekä yllättäen paukahtanut kevätflunssa on hankaloittaneet salille menoa. Olen kuitenkin käynyt ohjatuissa ulkotreeneissä x 2, spinningissä ja kävellyt olen 30 min lenkkejä aina välillä.

⇨ Kerroinkin aikaisemmin tässä blogissa, että Elixia lopettaa Jyväskylässä ja niinhän se teki. Toiminta loppui 30.4. Nyt olen ostanut kk-kortin Kuntokeskus Liikkuun. Kortti on ollut viikon ajan mulla käytössä, mutta en ole vielä käynyt siellä. Tällä viikolla tavoitteena käydä salilla ainakin se 2 kertaa.

- Paino on aloittanut laskusuunnan ja pelkästään ruokavaliomuutoksilla. Kehitys on pientä, mutta kyllä se pienikin kehitys motivoi ja pitää itsekuria yllä.

⇨Aloituspäivänä 24.4 paino oli 91 kg ja nyt 88.8kg.

AINA VOI PARANTAA JA YRITTÄÄ ENEMMÄN,
MUTTA KOEN, ETTÄ TÄMÄ  TAHTI RIITTÄÄ ITSELLE JUURI NYT.


torstai 4. toukokuuta 2017

TESTISSÄ: KIPINÄ STUDION JA VOIMALAN ULKOTREENIT

Viime viikolla kävin kaverin houkuttelema testaamassa Jyväskylän Laajavuoressa Kipinä Studion ulkotreenit. Tällä viikolla tuli testattua Vaajakoskella Voimalan Boom ulkotreenit. Tykkäsin molemmista ja molempia voin suositella testaamaan. Kumpikin taho järjesti omannäköisensä treenit, joten vertailua näiden treenien välillä ei voi oikein tehdä. 



Kipinä ulkotreenit

- Hinta 10 e krt tai 10 krt sarjakortti 80 e
- Kerta 45- 50 min
- Treenin vetäjä koulutettu Personal Trainer
- Tiistaisin ja torstaisin Laajavuorentie 15, Jyväskylä (laskettelurinteiden edessä)
- Parityöskentelytreeni
- Tavoite: rasvanpoltto ja fyysisen kunnon kehitys
- Monipuoliset treenivälineet sekä omankehonpaino harjoituksia
- Sopii kaikille vasta-alkajasta aktiiviliikkujaan

Lue lisää tästä.

"Hyvä ja motivoiva kannustus osallistujalle PT:ltä ja vaihtoehtoliikkeiden tarjoaminen".

Voimalan BOOM ulkotreeni

- Hinta 6 e krt tai Voimalan kk- tai sarjakortilla
- Kerta 1h (käytännössä 45 min)
- Treenin vetäjä Personal Trainer
- Torstaisin Tikkutehtaantie 2 D, Vaajakoski (Voimala ja Super Fit salin piha-alueella)
- Parityöskentelytreeni
- Tavoite: rasvanpoltto ja fyysisen kunnon kehitys, voima
- Monipuoliset treenivälineet
- Sopii kaikille vasta-alkajasta aktiiviliikkujaan

Lue lisää tästä. Tietoja löytyy kalenterista, ryhmäliikunnan tuntikohtaiset tiedot.

"PT huusi kannustushuutoja jokaiselle henkilökohtaisesti heidän omilla nimillään".

Aion käydä molemmissa ulkotreeneissä uudestaan. Mahtava fiilis treeneissä ja sen jälkeen. Tehokasta ryhmäliikuntaa ulkona.


sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

HYVÄNOLON HUHTIKUU 4/4 JA HAASTEEN LOPPU

Viimeinen viikko Hyvänolon huhtikuuta.  Viikon aikana tein itselleni mielen- ja kehonhuoltoa haasteen mukaisesti 2 krt/ vko:ssa seuraavasti:

 
- 1 krt selän rullausta ja rullan päällä rentoutumista selällään (la)
- 1 krt jalkojen, reidet ja pohkeet, rullausta (su)

Viikko 4 (24-30.4)
Ma

"Pikainen mökillä käynti keväisellä auringonpaisteella piristi päivää. Lumi oli suurimmalta osalta pihaa jo sulanut. Mielessä vilisti monta pientä suunnitelmaa tulevalle kesälle, miten kehittää mökin pihapiiriä ja mökin käytännöllisyyttä.".
Ti

"Opinnäytetyö edistyy, hitaasti, mutta kuitenkin ".
KE

"Illallinen kaverin kanssa ja hyvää, pohtivaa keskustelua elämästä ja työn- ja opintojen samanaikaisesta suorittamisesta".
To
"Hyvä koulupäivä ja koulun jälkeen mukava ilta koulukavereiden kanssa. On ilo, kun on tutustunut koulussa niin mahtaviin ihmisiin".
PE

"Oma rauha ja kotiinpaluu".
LA

"Pitkän vapaaputken (loma, vapaat ja koulupäivät) jälkeen töihin paluu oli yllättävän positiivista".
Su
"Lumi maassa, keväinen linnunlaulu ja ympäristön rauhallisuus".


_________________________________________________________________
 
Ajatuksia HYVÄNOLON HUHTIKUU HAASTEESTA 4 viikon jälkeen:

- Sai miettimään omassa arjessa positiivisia asioita, vaikka välillä tuntui ettei niitä oikein löydy. Löytyi kuitenkin.

- Yllätyin, että oma hyvänolon tarve oli tällä hetkellä lähinnä mielenhuoltoa eikä kehonhuoltoa tullut paljoakkaan tehtyä.

- Ympäristön havainnointi ja omien voimavarojen havainnointi korostui tässä haasteessa.

- Kiitos haasteessa mukana olleille bloggaajille.


keskiviikko 26. huhtikuuta 2017

TESTISSÄ: NYHTÖKAURA- ÄLYTTÖMÄN HYVÄÄ LIHAN KORVIKETTA

Nyhtökaura on ollut jo jonkin aikaa markkinoilla, mutta itse en ole siihen suurta vetoa tuntenut. Ei ole edes kiinnostanut kokeilla. Olen lihan ystävä, joten juurikaan nämä ns. lihan korvikkeet eivät minua ole kiinnostaneet. Lomaillessa Helsingissä viime viikolla, kävin Street food tapahtumassa Kansalaistorilla, Kiasman takana. Tarjolla oli monenlaista ruokaa ja kaikki vaikutti herkullisilta. Oli vaikea päättää mitä suuhunsa laittaa. Mieheni halusi maistaa nyhtökauraburgeria, joten minäkin päädyin sitä syömään.


Jestas, miten hyvä burgeri ja vielä kaiken lisäksi ilman lihaa. Nyhtökaura burgerin välissä yllätti täysin. Se ei maistunut "puulta" niin kuin luulin ennakkoon. Älyttömän hyvä kokemus. Palatessani reissusta  kotiin, kävin hakemassa ruokakaupasta nyhtökauraa ruoanvalmistukseen lihan tilalle.

Paikallisessa S- Marketissa oli tarjolla kahta eri makua nyhtökauraa:

- naturel
- maustettu (tomaatti, savupaprika & lehtipersilja)


 
Päätin ostaa varmuudelta maustetun version, jos en osaakaan maustaa ko. tuotetta oikein.
 
 
Kokemukset Gold & Green tuotteen maustetusta nyhtökaurasta:  

+ Maukas ja sopivasti maustettu. Tomaatti ja savupaprika maistuvat reilusti.
+ Mehevä koostumus, ei lainkaan kuivaa puumaista puppua niin kuin luulin.
+ Helppo käyttää. Voi syödä kylmänä, voi lämmittää mikrossa tai paistaa kevyesti pannulla.
+ Nopea lounasruoka. Ei vaadi erillistä valmistusta. Syö vaikka leivän päällä tai pastan/ kasvisten kanssa.
+ Ei sisällä E- koodeja.
+ Suomalainen tuote.

- Hinta (vajaa 4 e/ 250 g)


Oletko maistanut nyhtökauraa? Onko sulla hyviä ruokaohjeita nyhtökaurasta  muille jaettavaksi?
 

tiistai 25. huhtikuuta 2017

POHJATYÖ JA ALOITUS - VALMENNUS BR TRANSFORMED WOMAN WEIGHTLOSS PLAN

Fitverstaan 12 viikkoista valmennusta varten tein ns. omaa pohjatyötä, joka kantaa ja tukee valmennuksen ajan. Kun BR TRANSFORMED WOMAN WEIGHTLOSS PLAN- valmennus alkoi osaltani  maanantaina 24.4 ja se  jatkuu pitkälle heinäkuuta asti. Valmennus on pitkä. Saa nähdä kuinka siitä selviän. Valmennuksesta kirjoitin aikaisemmin tässä postauksessa.



Mitä pohjatyö pitää sisällään?

Alku:

- Oman kehon alku-, väli- ja loppumittaukset kuminauhalla ja punnitukset.
- Ennakkoon viikoittaisen liikunta-/ treenisuunnitelman miettiminen ja kalenterointi
- Oikeanlaisten ruoka-aineiden hankkiminen ajoissa ettei tule sortumista väärälaiseen ruokaan.

Seuranta ja toteutus:

- Ruokapäiväkirja SHYE-sovelluksen avulla.
- Liikuntasuoritusten kirjaus Heia Heia- sovellukseen ja sieltä viikoittain kirjaus blogin liikuntapäiväkirjaan.
- Polar M400 kellon hyödyntämien (sykkeet, kalorit -> kirjaus)
- Valmennuksen fb-ryhmän tuen hyödyntäminen
- Oma blogi, jonne kirjoitan valmennuksen etenemisestä.

Fiiliksiä valmennuksen aloituksesta

Ensimmäinen valmennuspäivä sujui hyvin. Ruokavalion noudattaminen ei ollut vaikeaa, koska valmennuksen ruokavalio (tavallinen, ei erityisruokavalio), minkä valitsin, oli joustava ja monipuolinen. Vaihtoehtoja rakentaa aterioita on paljon. Tykkään! Ruokavalio tuntuu helpolta toteuttaa, mikä tukee onnistumista, kun ei tarvitse muutamia samoja  ruoka-aineita pyörittää eri muodoissa niin kuin monessa muussa dieetissä tai valmennuksessa.


Päivän ruokailut tallensin SHYE- sovellukseen. Tämä puhelimeen saatava sovellus on helppo käyttää. Otat vain kuvan ateriastasi oikean aterian (aamupalan, välipala jne.) kohdalle ja ohjelma tallentaa kellonajan aterian kohdalle. Halutessaan voit myös kirjoittaa muistiinpanoja ateriasta (esim. aterian sisällön), jos haluat.

Omat ateriat ensimmäisenä valmennuspäivänä:

aamupala klo:10.47
lounas klo:15.04
välipala klo:16.36
päivällinen klo:20.59
iltapala klo:22.15

Joissakin kohti ruokailujen välit olivat ehkä liian pitkät tai liian tiuhat, mutta väliäkös tuolla, kun oma olo oli hyvä ja itse koin tämän päivän sujuneen hyvin.

SHYE sovelluksesta voit lukea täältä lisää. Suosittelen kokeilemaan.

Ensimmäisen päivän liikunnat sujui myös hyvin. Toteutin valmennuksen ohjeen mukaisesti salitreenin eilen Elixialla. Elixia on vielä tämän viikon olemassa Jyväskylässä, mutta vappuna toiminta loppuu Jyväskylän toimipisteessä. Uusi saliohjelma, ainakin yhden päivän osalta, oli helppo toteuttaa. Saliohjelma on hyvin erilainen kuin aikaisemmat ohjelmani. Tämä on plussaa eli uutta oppii ja nyt ainakin tuntuu, että uusi motivoi. Salitreenin jälkeen kävin vielä omana extrana spinning-tunnilla. Tämän viikon jälkeen ei ole tiedossa milloin pääsen seuraavan kerran spinningiin, koska Elixia loppuu. En ole vielä uutta treenipaikkaa valinnut minne siirryn. Kiire tulee senkin asian kanssa.

Eilen tein oman kehon mittaukset mittanauhalla ja punnituksen sekä suunnittelin viikon liikunnat kalenteriin etukäteen. Tästä on hyvä jatkaa!

 

sunnuntai 23. huhtikuuta 2017

HYVÄNOLON HUHTIKUU 3/4 JA SOSIAALISUUS

Kolmas viikko Hyvänolon huhtikuuta.  Viikon aikana tein itselleni mielen- ja kehonhuoltoa haasteen mukaisesti 2 krt/ vko:ssa seuraavasti:

- Kehonhuoltoa en tehnyt lainkaan. Suunnitelmissa oli joogaan meno, mutta se jäi aikatauluongelmien vuoksi pois suunnitelmista loppumetreillä.

- Mielenhuoltoa oli ystävien ja muiden läheisten tapaamiset kuluneella viikolla ja lukuisat keskustelut heidän kanssaan. Viikko on ollut osaltani hyvin sosiaalinen. Olen myös ollut lomalla ja tyhjännyt ajatukseni kokonaan töistä pois ja nauttinut vapaa-ajasta.


Kuva: Pixabay

Viikoittaiseen "päiväkirjaan" kirjasin 1- 2 asiaa päivittäin ylös, joista olen onnellinen tai sain onnistumiskokemuksen arjessa, koulussa, töissä tai jokin muu positiivinen oivallus. "Päiväkirja" luettavissa tässä alla.

Viikko 3 (17-23.4)
Ma

"Laiskuus ja saamattomuus oli saanut musta ylivallan, mutta jostain kumman syystä oma päättäväisyys ajoi mut spinning-tunnille Elixiaan. Mahtava voittaja fiilis oli sen jälkeen".
Ti

"Rauhallisuus ja kiireettömyys arjessa läsnä. Nautin tästä olotilasta".
KE

"Kyläilypäivä läheisten ihmisten luona toisella paikkakunnalla. Oli hyvä nähdä ihmisiä, jotka tuntevat minut läpikotaisin":
To
"Päivä puolison järjestämiä yllätyksiä täynnä: hotelliyö, teatteriesitys, hyvää ruokaa ja juomaa, shoppailua jne.-> mukavaa parisuhdeaikaa arjen ympyröistä kaukana".
PE

"2- vuotias veljen lapsi hurmasi minut taas omalla aktiivisuudellaan ja hymyllään. Kävin veljellä kylässä ja sain antaa kaiken huomioni 2-vuotiaalle. Kävin myös ystäväni luona katsomassa reilu ½ vuotiasta vauvelia, joka myös hurmasi minut iloisuudellaan ja suloisuudellaan".
LA

"Erittäin hyvä bändin keikka livemusaa Helsinkiläisessä baarissa, joka olikin yllättäen J. Karjalaisen yllätyssynttärit 60 v. Bändin lisäksi paikalla oli muitakin artisteja kunnioittamassa laulullaan ja soitollaan synttärisankaria".
Su
"Tänään positiivista oli paluumatka 3 yön Helsingin reissun jälkeen junalla kotiin".

 MITES SUN VIIKKO MENI?
 

tiistai 18. huhtikuuta 2017

BR TRANSFORMED WOMAN WEIGHTLOSS PLAN 12 VKOA

Päätin kokeilla omaa itsekuriani ja ostin Fitvertaalta BR TRANSFORMED WOMAN WEIGHTLOSS PLAN- verkkovalmennuksen, joka on 12 viikon naisille suunnattu painonpudotuspaketti. Valmennuksesta voi valita koti- tai salivaihtoehdon, jonka mukaan treeniohjeet tulevat. Itse valitsin salivaihtoehdon, koska koen, että kotona en saa treenattua vaan lähden erikseen mieluummin treenaamana muualle. Katsotaan riittääkö mun itsekuri ja pysyykö yllä motivaatio valmennukseen. Mulla, kun on tapana jättää kaikki jossain vaiheessa kesken tai soveltaa liikaa omia variaatioitani.

Tarkemmin valmennuksesta voit lukea tästä.


Valmennus sisältää seuraavat asiat:

- Ruokavalio-ohjeet
- 12 vkon kausisuunnitelman
- Cardiotreeniohjeita
- Saliohjelmat kuvineen
- 3 eri treenisykliä
- Suljettu facebookryhmä (vertaistuki/ valmentajan tuki)

Ruokavaliota on mahdollisuus toteuttaa erikoisruokavaliot huomioiden, kuten vege, maidoton, gluteeniton, pähkinätön, munaton, soijaton jne.

Tällä viikolla tutustun ruokavalioon ja käyn kaupassa ostamassa hyvissä ajoin sen mukaisia ruoka-aineita kaappiin ensi viikon maanantain (24.4) aloitusta varten . Ajattelin aloittaa valmennuksen vasta viikon päästä maanantaina, koska tämä tuleva viikko on talvilomaa ja aion nauttia ilman syyllisyydentunnetta kaikkea ja kaikesta. Lomaviikolla on sellaisia menoja tiedossa ettei ruokavaliota ja treeniä pysty ihan kunnolla noudattamaan. En halua sen vuoksi aloittaa vielä.  Tämä viikko olkoon siis ns. harjoitus- ja laskeutumis- sekä sopeutumisviikko alkavaan valmennukseen. Aion paneutua ohjeisiin huolella ja tutustua ruokavalioon tarkalla silmällä.

Valmennuksen ohjeet, jotka tulostin jo esille, ovat selkeät ja materiaalia on paljon. Mitään epäselvää ei voi olla. Oma motivaatio ja itsekuri ovat pahimmat esteet tälle valmennukselle. En pyri täydellisyyteen valmennuksen kanssa, mutta 90 % onnistumiseen kylläkin.

Kuva: Pixabay

Pidähän peukkuja tai lähde jopa kanssani samaan valmennukseen mukaan ensi viikon maanantaista 24.4 alkaen.